Submenu

Blog

Blog 3 18 mei 2020

 

Trailrunning

Er zijn verschillende definities van trailrunnen, maar voor mij draait het vooral om buiten in de natuur hardlopen over het liefst zo klein mogelijke, mooie en onverharde paadjes.Door de schoonheid om je heen vergeet je tijd, afstand en kun je heerlijk opladen en genieten. Stilstaan voor een foto of genieten van de top van die heuvel, even wandelen om wat te eten, of op adem komen? Samen met vrienden deelnemen aan een event? Beleving en genieten, (h)eerlijk eenvoudig en vooral met heel veel plezier. Trailrunning verschilt van hardlopen op de verharde weg doordat het onverhard is en tijd en afstand minder belangrijk zijn.

 

 

Trailrunning Community

Ooit is bij mij het idee ontstaan om mensen kennis te laten maken met Trailrunning. Iets waar ik tien  jaar geleden zelf mee in aanraking kwam toen ik voor het eerst de Marathon du Mont Blanc liep in Chamonix. Eigenlijk is het heel simpel. Ik heb altijd zoveel mogelijk mensen enthousiast willen maken voor deze sport en heb heel Europa, en daarbuiten, bezocht om in de bergen te gaan trailrunnen. Gewoon, omdat ik dat het liefste deed met mijn vrije tijd.

Ik ben begonnen met het delen van informatie over de sport trailrunning. Als grondlegger van de Trailrunning Community ben ik trots dat zoveel andere (ultra)trailrunners zich hebben aangesloten. Mede door de betrokken liefhebbers en de samenwerkingen met verschillende partners delen we binnen deze website veel verhalen en praktische informatie over trailrunning. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de vele bergachtige gebieden. Het liefst ben ik onderweg met lange (ultra)trails. Het deelnemen aan een ultra trail door de natuur van honderd kilometer brengt me een uitdaging in mijn mentale en fysieke balans. Trailrunning voorziet mij in een gezonde en sportieve levensstijl. Tijdens mijn trails geniet ik van de natuur op zijn best. De mensen die ik ontmoet tijdens mijn trails en de evenementen die ik bezoek zijn echt mijn type mensen; buitenmensen die genieten van de simpele dingen in het leven, doelen stellen, passie hebben en goed kunnen relativeren.
Of je nu je eerste 24 kilometer trail loopt of traint voor een 100 kilometer trail, je zal met jezelf wel wat ‘gesprekjes’ hebben in je hoofd.

Trailrunning Events

Bijna twee jaar terug zijn we met Trailrunning Events, samen met mijn partners Cor van Disseldorp en Geraldine Beckers, écht van start gegaan en inmiddels staat Trailrunning Events als een huis! Met zo’n 42 events per jaar, zonder tijdregistratie, waarbij genieten en beleven centraal staan, hebben we iets moois en bijzonders neergezet. We bieden zowel trails voor de startende trailrunner (Start2Trail), de ultra trailrunner (Start2Ultra) en alle trailrunners daartussen.

In 2020 bieden wij de trailrunner in Nederland ruim 4.000 kilometer aan trails

Als we alle trail afstanden achter elkaar leggen, dan hebben we in 2020 zo’n 4000 kilometer aan paadjes door de natuur. Dit verdeeld over 42 evenementen waarbij sommige zes verschillende afstanden tellen. Kortom; voor iedereen een uitdaging op maat. We doen wat we leuk vinden en dat doen we iedere keer weer met leuke mensen die op onze evenementen afkomen. Liever klein, gezellig en goed, dan groot, onpersoonlijk en half. Voor 2020 hebben we veel aandacht voor afstanden van tien-, twintig-, en dertig kilometer trails, die zijn op de meeste evenementen te vinden. Bijzonder leuk vind ik zelf dat we nu ook een Ultra-Programma hebben. Wil je als ultra-trailrunner je ritme op pijl houden, dan weet je voor 2020 zeker dat je minimaal één keer per maand bij ons terecht kan in mooie natuurgebieden van Staatsbosbeheer met hele diverse routes, die met veel plezier door ons of in samenwerking met vrienden zijn ontstaan.

www.trail-running.eu/trailrunning-events

• Maandelijks drie tot vier verschillende evenementen

• Iedere maand één of meer Start2Trail afstanden

• Iedere maand één of meer Ultra Trail (boven de 50 kilometer) afstanden

• Leuke exclusieve specials

• Kleinschalige opzet, vol is vol, wat past bij het gebied en wat past bij ons.

En meer…

Met de Trailrunning Community bieden we een groot online platform, waar veel informatie te vinden is over de sport trailrunning. Artikelen, blogs en reviews door trailrunners en complete overzichten van veel evenementen door heel Nederland en daarbuiten.

Samen met onze partners, Staatsbosbeheer en de Koninklijke Nederlandse Bergsport Vereniging, stellen we al onze kennis beschikbaar en organiseren we vele gezamenlijke initiatieven.

Naast de evenementen bieden we verschillende programma’s, waaronder Start2Trail Mountains, waarbij we informatie delen over de sport trailrunning in de Bergen. Met ons programma Start2Ultra begeleiden we deelnemers naar hun eerste Ultra Trail (afstand van 50 kilometer of meer).

Alle informatie is te vinden op www.trail-running.eu

There’s a lot more to explore…

Chris van Beem

Trailrunning Europe

E: info@trail-running.eu

T: 0031 646 616 242

Eigenaar en (Ultra)Trailrunner

Bron: Outdoorspecialist.nl

 

 

 

 

Blog 2 - 8 mei 2020

Hoe herken je maatschappelijk verantwoorde merken?

De buitensport bestaat omdat mensen graag buiten zijn.Omdat we het ooit in ons hoofd gehaald hebben die onmogelijke bergtop in de verte te proberen beklimmen of, het mag ook wat minder extreem, we het graag droog houden tijdens een stevig wandeling in de duinen.

 

Om ten volle te kunnen genieten van de natuur in iedere weersomstandigheid heb je kwaliteitsvol materiaal nodig. Dus we kopen technisch buitensportmateriaal met ademende membranen, coatings, synthetische vullingen (of net niet) en nog meer.

Kwaliteitsvol materiaal is per definitie duurzaam, omdat het een lange levensduur heeft. De tijden zijn echter verandert. Waar het vroeger enkel ging over kwaliteit als duurzaamheidsmaatstaf, weten we nu beter. Iedere designkeuze, iedere stap in een productieproces heeft een milieu impact. De levensduur is nog steeds een uiterst belangrijk aspect, maar hoe het product wordt gemaakt, is dat evengoed. Het gaat hem over dezelfde uitstekende kwaliteit te creëren met minder milieu en sociale impact.

Of hoe het buitensport merk zorgt voor het o zo belangrijke buiten waar we allen van genieten.

Zo zie je het Bluesign label sinds 2000 groeien in de buitensport industrie. Bluesign voorziet als onafhankelijke instantie een alomvattende aanpak voor het veilig en milieuvriendelijk produceren van textiel. De opzet is om in iedere stap van het productieproces schadelijke chemicaliën te vermijden, de afvoer ervan in water en lucht te minimaliseren en de veiligheid van de werknemers en voor de eindklant te garanderen. In tegenstelling tot andere labels (zoals OEKO-TEX 100) gaat het hier over een systeemaanpak en niet enkel over de chemicaliën in het eindproduct.

Op sociaal vlak hebben we twee vooraanstaande labels: Fairtrade USA en Fair Wear Foundation. Ze streven hetzelfde na: eerlijke werkomstandigheden, maar elk met andere methode. Fairtrade USA berust op het certificeren van productiefabrieken wanneer ze aan de strenge selectie criteria voldoen, enkel producten afkomstig uit die fabrieken mogen het Fairtrade USA label dragen. De Fair Wear Foundation daarentegen vergt een constante inzet om de werkomstandigheden in productiefabrieken te verbeteren van ieder merk dat zich aansluit. Wanneer merken positief geëvalueerd worden, mogen ze het Fair Wear label op hun producten plaatsen. FWF benadrukt dat ze geen garanties kan bieden dat gelabelde producten voldoen aan alle criteria van het label.

Anno 2020 zou het ondenkbaar moeten zijn dat we iemands anders’ leven negatief gaan beïnvloeden door een basisbehoefte als kledij te kopen…

De natuur ligt ons allen nauw aan het hart, dat is duidelijk. Daarom is de buitensport misschien wel de actiefste sector binnen de kleding industrie op vlak van duurzaamheid. Toch zien we grote verschillen tussen buitensportmerken en de labels die ze gebruiken. Een betrouwbaar label is transparant over zijn criteria en wordt onafhankelijk gecontroleerd.

Maar hoe kunnen we erop vertrouwen dat het merk doet wat het zegt?

Inspirerende praat over hoe mooi de natuur is alleen gaat ons niet helpen om ze te redden.

Dit zijn concrete acties waaraan je verantwoorde (outdoor) merken kan herkennen.

1. Ze zijn missie-gedreven

Een duidelijke missie is essentieel om impact te generen. Sociaal, milieu gerelateerd of een combinatie van beide; moderne bedrijven proberen maatschappelijke problemen op te lossen, niet nieuwe bij te creëren. Kwaliteit en scherpe prijs alleen is niet voldoende en al zeker niet in de huidige klimaatcrisis.

Zie het als een intentie verklaring, nu op naar de actie

2. Ze zijn CO2 neutraal

Of hebben een concreet plan om dit op korte termijn te worden.

Dit is een minimum standaard waaraan moderne bedrijven moeten voldoen.

CO2 neutraliteit is slechts een resultaat in het verhaal van actief bezig te zijn met je milieu-impact, daarom is het essentieel. Omdat het je verplicht zoveel mogelijk milieu impact van je activiteiten te reduceren (door onder andere het bluesign label te adopteren) en de resterende uitstoot te compenseren.

3. Ze geven terug aan mens en natuur

Als CO2 neutraliteit de minimum standard is dan is dit de “next step”. 1% for the Planet leden doneren 1% van de omzet aan milieuorganisaties die zich ­dagelijks inzetten om de buiten in buitensport te ­beschermen.

4. Ze streven naar het beste beleid op alle vlakken van hun bedrijf

Je vraagt je misschien af waarom er geen allesomvattend label bestaat dat al die verschillende stappen mooi samenvat en het geheel beoordeelt. B Corp doet exact dat !

Bedrijven met B Corp certificatie streven de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, verantwoordelijkheid en transparantie. Meer bepaald wordt het bedrijf gescoord op voor hun missiegedrevenheid, het beleid voor hun medewerkers, leveranciers, klanten en andere stakeholders alsook de milieu impact die ze veroorzaken en hoe ze die proberen te beperken. Samen probeert de beweging de economie richting inclusie en duurzaamheid te sturen. Niet toevallig zijn heel wat buitensport merken B Corp.

Of hoe buitensport de nonsens buiten gooit, en voluit voor een nieuw systeem gaat.

Jij toch ook?

 

 

 

 

Blog 1 - 29 april 2020

Wandel je fit en gezond. De bladeren van de bomen kleuren frisgroen. Een zachte bries waait langs je lichaam en op de achtergrond fluiten de vogels.Als je om je heen kijkt, wordt je omringt door natuur. Je lichaam en geest komen tot rust. Dát is wat wandelen met je doet.

 

De voordelen van wandelen zijn bijna eindeloos. Je zou kunnen stellen dat wandelen, onverdiend, de underdog van de sporten is. Onterecht, want diverse studies tonen aan dat wandelen één van de betere sporten is om te beoefenen. Zo verscheen er een artikel van de Universiteit van New Mexico waarin wordt geconcludeerd dat wandelen beter is voor je brein dan bijvoorbeeld fietsen. Dit heeft vooral te maken met de impact die je lichaam krijgt als je voeten de grond raken. Door deze impact krijgt je slagader een boost, wat het transport van bloed naar je hersenen versnelt en de doorbloeding stimuleert.

Ook onderzoekers van het Britse Norwich Medical School stelde de vraag: “Wat maakt wandelen gezond?” Om hier achter te komen analyseerden zij 42 studies afkomstig uit veertien landen. Tijdens deze studies wandelden de deelnemers elke dag minstens één uur gedurende een lange periode. Dit deden zij in de buitenlucht, in groepsverband én onder begeleiding. Deelnemers werden niet ingedeeld in groepen op basis van leeftijd of geslacht. De resultaten van het onderzoek lieten zien dat wandelen vrijwel geen tot nauwelijks verwondingen of blessures veroorzaakt. Daarnaast verlaagt het lichaamsvet en cholesterol, functioneren je longen beter én wordt je er fit van.

Dat wandelen dus gezond is, is geen twijfel over mogelijk. Naast een tal van fysieke voordelen bevordert het ook je geluk en creativiteit. Dit blijkt uit een artikel van The Guardian. Daar vertelde neurowetenschapper Shane O’Mara over het effect van wandelen op ons geluk en ons creatieve vermogen.

O’Mara stelt dat stil werken achter een bureau het brein niet voldoende stimuleert. Wanneer we buiten wandelen en letten op de omgeving, praten met elkaar en bezig zijn met bijvoorbeeld het zoeken van de juiste weg, wordt het brein wel gestimuleerd. De wetenschapper vertelt over een onderzoek waarin de ontwikkeling en activiteit van karaktereigenschappen van een groep personen twintig jaar lang gevolgd werd. Deze resultaten lieten zien dat mensen die regelmatig bewegen vaker extravert zijn, maar ook zijn ze prettiger in de omgang en openhartiger. Daarnaast zijn er genoeg onderzoeken die aantonen dat wandelaars een lagere kans hebben op depressies, voegt O’Mara toe.

Volgens O’Mara bevordert wandelen ook de creativiteit. Bewegen voordat je start met een creatieve taak is erg krachtig en heeft een goede invloed op je creativiteit. Wandelen is een goed voorbeeld van beweging. Tijdens het wandelen loop je op een ritmisch tempo en vinden er, in je brein, allerlei soortgelijke ritmische patronen plaats omdat je aan het bewegen bent. Één van deze ‘ritmes’ zijn theta hersengolven, die geassocieerd worden met dromen én creativiteit. Theta is een frequentie die overal in je brein kan worden gedetecteerd als je beweegt. Doordat beweging en dit soort hersengolven op elkaar lijken, heeft wandelen positieve effecten op het geheugen en op je creativiteit.

 

Aan de slag

Nu dat je kennis hebt opgedaan rondom alle voordelen van het wandelen, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Aanbevolen wordt om elke dag minstens een half uurtje te bewegen. Als je opziet tegen bewegen, moet je het jezelf vooral niet te lastig maken. Begin rustig en bouw het op. Als je eenmaal besluit om van wandelen een sport te maken, is het belangrijk dat je over de juiste uitrusting beschikt. Zo is een goed aansluitende wandelschoen een must. Maar waar moet je op letten als je een paar wandelschoenen wil gaan kopen? Wat heb je verder nog aan materiaal nodig? Zijn er tips voor het onderhoud van je schoenen?

Goed passende wandelschoenen

Goede wandelschoenen sluiten goed aan bij de activiteit en intensiteit waarmee je gaat wandelen. Het allerbelangrijkste is dat ze passen bij je specifieke voetvorm. Ga altijd naar een gespecialiseerde winkel als je een paar wandelschoenen koopt waar je voeten worden opgemeten. Bij de Outdoorspecialist kun je terecht voor deze service. In de winkel worden je voeten opgemeten in lengte en breedte en wordt er een 2D digitale scan van je voetafdruk gemaakt, zodat je goed kan zien hoe de drukverdeling is en of dit aangepast moet worden. Ruimte is comfort.

Een stevige zool met goede torsiestijfheid en hakstabiliteit zorgen ervoor dat u (lange) afstanden comfortabel kunt afleggen.

De perfecte wandeluitrusting

Naast stevige schoenen zijn ook sokken een belangrijk onderdeel van je wandeluitrusting. Goede wandelsokken zorgen ervoor dat het vocht wordt afgevoerd en dat blaren worden voorkomen.

Daarnaast geven wandelsokken comfort tijdens het wandelen. Als je besluit om je avondwandeling flink uit te breiden tot een workout, dan is naadloos en vochtregulerend ondergoed een must. Dit zorgt ervoor dat de huid droog blijft en verminderd schuurplekken. Uiteraard geldt dit ook voor de verdere laagjes kleding. Houdt ook rekening met de temperatuur, wind en regen. Een goede rugzak of heuptas is ideaal om eten en drinken in mee te nemen.

Blaren?

Je hebt je eerste paar wandelingen erop zitten en alles gaat goed, maar dan voel je tijdens het aantrekken van je schoenen dat ze niet zo comfortabel zitten als voorheen: je hebt blaren gelopen.

Niet fijn natuurlijk, maar wat kun je er tegen doen? Een belangrijke tip is om regelmatig te lopen. Dit is de enige manier voor je voeten om te kunnen wennen. Ook het preventief inwrijven van je voeten met anti-frictie crème is een optie. Of het behandelen van kampfer spritus, zodat je huid beter bestand is tegen schuren.

 

Gemotiveerd om zelf aan de wandel te gaan?

Hieronder een aantal tips.

Tip 1: wees actief

Een actieve wandeling werkt het beste. Let goed op je houding en zorg ervoor dat je een half uurtje onderweg bent in stevig tempo. Je hoeft geen marathon af te leggen. Wandel voor je welzijn en plezier.

Tip 2: hier en nu

Focussen op het hier en nu is belangrijk. Het neemt de zorgen voor morgen even weg. Leg de focus op je lichaam tijdens je wandeling. Let op je houding: loop relaxt, ontspan je gezicht. Voel de wind, de zon of zelfs de regen op je gezicht. Luister naar de geluiden die onder je wandelschoenen vandaag komen en voel hoe je kleren langs je lichaam strijken.

Tip 3: kijk om je heen

Lopen is een perfecte manier om te relaxen. Als je aan je wandeling begint met stress, zit je waarschijnlijk veel in je hoofd en heb je geen oog voor je omgeving. Probeer tijdens je wandeling om je heen te kijken en neem de omgeving in je op. Zo wordt je hoofd vanzelf rustiger en zul je zien dat de natuur veel moois te bieden heeft.

Tip 4: ademhaling

Ademhaling is belangrijk. Een bewuste en diepe ademhaling vermindert stress en geeft je een ontspannen gevoel. Probeer om diep en rustig in te ademen via je neus en uit te ademen via je mond.

Tip 5: relax!

De ultieme tip: ontspan! Wandelen is geen wedstrijd. Je doet het voor je eigen lichaam en welzijn. Maak het leuk! Varieer in de routes die je wandelt, doe eens mee aan een wandeltocht óf ga er samen op uit met een wandelmaatje. Stel voor jezelf motiverende doelen om je tempo en motivatie vast te houden.

 

Bron:www.outdoorspecialist.nl